Customer Success Story - Eplehuset

 
 

News
03 mai 23 Author: Jens Östrud

Eplehuset har utviklet seg fra lisenssalg til å bli en betrodd rådgiver innen Cloud, Software og Security

Eplehuset er en av Europas største godkjente Apple Premium-forhandlere og har 22 butikker i Norge.  De har samarbeidet med TD SYNNEX helt siden oppstart, og takket være det gode samarbeidet har Eplehuset B2B og EDU  gått fra stort sett å drive med salg av lisenser i standardpakker til å bli en pålitelig rådgiver for sine bedriftskunder.

- Vi har blitt mer en ende-til-ende-partner som kan levere større deler av Microsoft sine tjenester og cybersikkerhet i tillegg til mye annet , sier David Jensenius Hagen, Forretningsutvikler i Eplehuset Norge AS.

Eplehuset ble grunnlagt i 2002 i Trondheim  og er store på forbruker-, bedrifts- og utdanningskunder.  Frem til rundt 2017 solgte de i stor grad lisenser for basic produktivitet; det være sege-post, Microsoft Office og annen programvare., men de merket at kundenes krav økte. Kundene ba om  mer rådgivning til å kjøpe riktige produkter, løsninger og tjenester og få hjelp til å bruke IT mer effektivt og sikkert.  

Utdanner både konsulenter og selgere

Omtrent samtidig som etterspørselen hos dem endret seg, startet TD SYNNEX sammen med Microsoft sin Channel Manager på Modern Work og Security, et mer intensivt arbeid for å hjelpe Eplehuset til å ta neste steg og bli en avansert Microsoft-leverandør ved å løfte fokus på kompetanse og skilling-biten.

- Vi følte at TD SYNNEX ønsket å hjelpe oss i Microsoft-verden og veilede oss mht hvilke sertifiseringer som var tilgjengelige og hvordan vi kunne hjelpe kundene med å utnytte tjenestene og løsningene optimalt, sier David J Hagen i Eplehuset Norge.

Per Kristian Thorsen, Tech Manager hos Eplehuset B2B og EDU, forteller at TD SYNNEX holdt kunnskapsrike webinarer, deltok på Eplehusets  leverandør-kickoff og arrangerte kurs for å hjelpe Eplehusets konsulenter med å ta Microsoft sertifiseringer.

- Vi fikk veldig god sparring og rådgivning,fra TD SYNNEX, slik at vi kunne bli en betrodd rådgiver enn bare kun en leverandør for våre kunder. Vi har blant annet gått fra å være Microsoft Select Partner til å bli en Microsoft Modern Work Solution Partner, sier Per Kristian.

Eplehusets selgere har også deltatt på ulike arrangementer og kurs for å øke kompetansen slik at de kan snakke om Microsoft-tjenester og løsninger med kunder.

- TD SYNNEX har for eksempel sendt selgerne våre på Azure kurs slik at de lærer hva dette er og hvordan de lettere kan selge løsningene i Azure til kundene våre. Nå har selgerne økt sin kompetanse på hvordan de ulike løsningene kan gjøre arbeidet enklere og mer effektivt i kundenes drift, sier Per Kristian.

Førsteklasses konsulenter

Nå ser Eplehuset på seg selv som en trusted advisor, som rådgir, setter opp de løsningene som passer utifra kundenes behov og sørger for at alt fungerer optimalt og sikkert.  De har gått fra å selge Microsoft Business Standard til å fokusere på Microsoft 365 Business Premium  porteføljen og setter mer fokus på Cybersikkerhet med Microsoft Defender for Business, Intune, Jamf og Cisco Meraki.

- Vi har en konsulentavdeling som er i toppklasse, sier David. De kjenner Microsoft-produkter og løsninger svært godt og har ekspertisen til å tilpasse dem til behovene til hver enkelt kunde.  Nå kan vi være en komplett leverandør som også tar vare på sikkerheten.

- “Vi gjør hverandre bedre hele tiden”, sier David

Både Per Kristian og David mener at TD SYNNEX bidrar  med mye ressurser til skilling og kompetanseheving i tillegg til et godt engasjement for Eplehusets forretningsutvikling.

- De har kort vei til god hjelp. Vi møtes enkelt på kontoret og ser på nye produkter og løsninger, samarbeider om strategier og har felles samlinger, sier Per Kristian.

Etter hvert som produkter, løsninger, tjenester og kundeetterspørsel utvikler seg, fortsetter Eplehuset å øke sin kompetanse i samarbeid med TD SYNNEX.

- Langsiktig samarbeid er en naturlig del av vårt dynamiske partnerskap. Vi gjør hverandre bedre hele tiden, for hvis vi lykkes, lykkes TD SYNNEX og kundene våre, avslutter David.

 

Sammendrag

Utfordring

  • Eplehuset solgte stort sett basis lisenser i standardpakker.
  • Vanskelig å hjelpe kundene med å dekke deres behov.

Løsning

  • TD SYNNEX innledet et tett samarbeid innen forretningsutvikling for Microsoft-løsninger og tjenester.
  • Kurs, webinarer, sertifiseringer, faste møter og felles arrangementer.

Resultat

  • Eplehuset har blitt en helhetlig partner for IT innenfor Cloud, Software og Security.
  • Hjelper kundene med å gjøre jobben sin mer effektivt og trygt.