Azure Virtual Desktop (AVD) er en fullstendig skybasert ekstern skrivebordstjeneste som åpner for store økonomiske besparelser og enkel administrasjon for sluttkunder, samtidig som den gir brukerne den samme opplevelsen som noensinne. Som partner kan du levere en kompleks løsning uten store investeringer og enkelt bygge dine egne pakker ved hjelp av automatisering.
Kim Pettersson er Nordic Cloud Solutions Architect hos TD SYNNEX og godt rustet til å forklare hva de viktigste fordelene er med AVD og hva som gjør denne tjenesten interessant for partnere.
Hvis vi starter med det grunnleggende - hva er AVD?
"Du kan si at det egentlig er en ganske åpenbar videreutvikling av eksternt skrivebord og eksterne apper. Sammenlignet med RDS (Remote Desktop Services) og klassiske terminalservere, er lisensieringsmodellen forenklet. Med dem var det blant annet behov for både en serverlisens og klientlisenser. AVD er en fullstendig skybasert tjeneste som lisensen er bakt inn i Microsoft 365 Business Premium- og Enterprise-lisenser som E3 og E5.
Hvordan er det forskjellig fra RDS?
" Den betydelige forskjellen for RDS er at AVD er en ekstern skrivebordsløsning basert på klientdrift, i dette tilfellet Windows 10 eller 11. I motsetning til tidligere teknologier er det mulig å utnytte klientoperativsystemet med støtte for flere brukere. Sommed Windows-servere før, der du hadde flere brukere, kan du ha flere versjoner på en Windows 10- eller 11-maskin. Behovet for en separat serverlisens elimineres, men det er inkludert i klientlisensen.
AVD har eksistert en stund, har mye skjedd siden det først kom?
- Jeg vil si at en ting som gjør dette til en spennende løsning å følge, er at det er kontinuerlige forbedringer i den. Det store spranget kom da tjenesten ble omdøpt fra WVD (Windows Virtual Desktop) til AVD. Selv før det kjørte tjenesten på Azure, men den var ikke i nærheten så godt integrert med resten av Azure som den er i dag. I løpet av turen har det forbedret seg mye teknisk, og det har blitt lagt til ganske mange ting.
Hva er viktigst blant nyhetene?
– Takket være MSIX-appens festefunksjon er det nå mulig å sette i gang en AVD-maskin for sluttbrukere der ingen programmer er installert. I stedet fanges og pakkes en installasjon av for eksempel Office eller et Visma-produkt i en såkalt MSIX-pakke som bor et sted på en delt filressurs. Når en bruker logger på, er denne MSIX-pakken koblet til maskinen og kjører bare for denne brukeren. Du trenger aldri å holde programmet installert på samme maskin, men den samme basemaskinen kan være vert for applikasjoner til forskjellige formål.
– En annen ting som er lagt til er det som kalles ekstern appstreaming for eksterne brukere. Her er lisensieringsmetoden forlatt, og det er mulig å belaste per bruker og måned. Tanken er å sette opp en app, for eksempel en SaaS-tjeneste, for kunder , slik at de ikke trenger å tenke på lisenser. I stedet for å kreve at de har individuelle lisenser, trekkes lisensavgiften fra Azure-abonnementet.
– Det har også vært store forbedringer når det gjelder autoskalering. Spesielt i store miljøer er det mulig å påvirke kostnadene ved å justere antall aktive maskiner til de ansattes arbeidstid. Primært beregnet for mindre miljøer, er det også en start-på-forespørsel-funksjon. Hvis ingen maskin er tilgjengelig, kan brukere starte en ved å logge på. Historisk har det krevd en domenekontroller i en eller annen form, men nå er støtten økt for å kunne hente en maskin bare gjennom Azure AD. Hvis du unngår en domenekontroller, kan du spare mindre sluttkunderpenger på.
"Til slutt er det stadig forbedringer i brukeropplevelsen. Teams-opplevelsen har for eksempel blitt mye bedre enn den opprinnelig var.
Hva er fordelene med AVD for en partner?
- Som med alle tjenester i den offentlige skyen, trenger ikke partneren å gjøre store investeringer i sitt eget datasenter. Med AVD kan du som partner raskt levere en kompleks ekstern skrivebordsløsning til kundene dine, i utgangspunktet uten kapitalinvesteringer i det hele tatt. Sammenlign dette med de kostbare investeringene som et stort RDS-miljø kan kreve. Med AVD får du enkelhet og muligheter for automatisering. Det er derfor en løsning som du også ganske enkelt kan bygge opp din egen emballasje rundt.
"Teknisk sett er det mulig å automatisere mye av oppsettet av AVD-er, og dette betyr tidsbesparelser for partneren, samtidig som løsningen er likeverdig og nøyaktig for hver enkelt kunde den er bestilt til. AVD krever litt kunnskap, men jeg vil si at terskelen er relativt lav selv for de som er ganske nye i Azure. Sammenlignet med da løsningen først kom for tre år siden, er det i dag et ekstremt enkelt produkt å jobbe med.
Og hva er fordelene for sluttkunden?
" På den ene siden unngår de det klassiske kravet om en direkte tilkobling til RDS-miljøet. AVD er basert på alt som går direkte over internett. Sluttkunden trenger ikke å gjøre noen investeringer i nettverksutstyr, og det spiller ingen rolle så mye om du sitter på kontoret eller jobber hjemme teknisk. Alt som trengs er en ok internettlinje, og du har tilgang til AVD. En annen stor fordel er om brukeropplevelsen. Med AVD blir dette veldig likt en vanlig Windows-klient og overgangen mer eller mindre helt sømløs.
– Økonomisk er det selvsagt også en stor fordel. Den som har hoppet til Microsoft 365 Business Premium eller noen av Enterprise-lisensene, har allerede AVD-lisensen på plass fordi den er inkludert. Da betaler de utelukkende for skyinfrastrukturen.
For hvilke sluttkunder er en AVD-løsning egnet?
- Når det gjelder størrelse, som jeg allerede har nevnt, er det fordeler for alle. AVD er en løsning som skalerer veldig bra. Jeg vil si at det passer alle kunder som for øyeblikket trenger en ekstern skrivebordsløsning, bortsett fra små organisasjoner som jobber med store belastninger, for eksempel 3D eller CAD. Selv om det ikke er umulig teknisk, er økonomien i skala ikke helt der. Hvis du har klare krav til datasuverenitet som betyr at du ikke har lov til å ha data i en offentlig sky, er det selvfølgelig heller ikke egnet.
Hvordan hjelper TD SYNNEX partnere og sluttkunder med å komme i gang på den raskeste måten med AVD?
"I flere år har vi tilbudt en Click-2-Run-løsning uten ekstra kostnad som inneholder alle de forskjellige komponentene som kreves for å komme i gang. Den distribuerer forskjellige ressurser i et Azure-abonnement, slik at du som partner ikke trenger å gjøre den jobben selv. Du finner den i Azure-portalen som vanlig, sammen med mange andre CLick-2-Run-løsninger vi tilbyr. I tillegg har vi en hel haug med ferdige løsninger for AVD.
- Click-2-Run gjør det ekstremt enkelt å komme i gang, men du eier løsningen under og kan enkelt bygge videre på den i fremtiden og gjøre endringer i Azure-portalen om nødvendig. Det er rett og slett en god fundamentplate å starte på. Når du har kjørt den en stund og begynt å få din egen forståelse av hvordan AVD er koblet til, kan det være lurt å bygge dine egne maler med spesifikke konfigurasjoner.
Finnes det også effektive måter å administrere kundens AVD-løsning på?
"En forskjell i Azure sammenlignet med å kjøre lokalt er at det er kontinuerlig mulig å dra nytte av oppgraderinger når det gjelder maskinvaren. Det er udramatisk å gjøre, men lønner seg både økonomisk og blir en fordel for sluttbrukeren å alltid sitte på den nyeste maskinvaren. En annen ting som gir den beste økonomien i skyen er såkalt rettighetsrettighet, det vil si at du ikke betaler for overkapasitet når det gjelder virtuelle maskiner - og heller ikke har for liten kapasitet slik at det blir tregt for brukerne. Dette krever mer aktivt arbeid i den offentlige skyen, der du betaler mer eller mindre per minutt.
" TD SYNNEX tilbyr partnere en administrert tjenesteløsning kalt Cloud Express. Vi belaster en fast månedlig pris per virtuell maskin, og våre ansatte overtar ansvaret for både patch management og right-sizing. Vi sikrer riktig bildenivå slik at løsningen ikke koster mer enn nødvendig.
Hvis du er nysgjerrig på AVD og allerede har kunnskap om Azure, er et tips å gå inn og labe med det selv.
Hvis du ikke har svar på alle tekniske spørsmål eller forretningsspørsmål, kan du kontakte kontakten din på TD SYNNEX eller maila, så veileder vi deg til neste trinn.